Topná sezóna: Na co se připravit a na co připravit nájemníky?

19.10.2020

Venkovní teploty v České republice klesly pod 13°C. Je tedy dost pravděpodobné, že nájemníkům začíná být v bytech zima a peřina jim nestačí. Začínají si přitápět. Co ovšem začátek topné sezóny znamená pro vás jako majitele nemovitosti?

Zmínila jsem teplotu 13 °C. Proč? Přesně takovou hodnotu totiž udává vyhláška jako směrodatnou pro zahájení topné sezóny v České republice. Pokud průměrná teplota za dva dny klesne pod tuto hodnotu, je třeba jednat a zapnout nájemníkům topení.

Pokud je váš byt v domě, který je napojen na teplárny, pak za vás zapnutí vyřeší právě oni. Na vás pak zůstává především kontrola, zda jsou radiátory ve vašem bytě v dobrém stavu.

Právě teď tedy nastal ideální čas na spojení kontroly stavů radiátorů s kontrolou stavu bytu, abyste předešli problémům, až se teploty dostanou pod nulu.

Na své radiátory použijte 3 smysly – zrak, sluch a hmat!

  • Zrak – použijte na rez, která by se mohla na radiátorech vyskytovat. Pokud najdete problém, před opravou je třeba topení vypnout. Určitě nečekejte do ukončení topné sezóny a jednejte.
  • Sluch – pokud slyšíte, jako by v topení bublalo nebo praskalo, pak je zřejmě váš radiátor zavzdušněný. Nebojte se, odvzdušnění je jednoduchý proces, který trvá pouze pár minut.
  • Hmat – sáhnete-li na dvě protilehlé strany topení v jeden moment a budete vnímat jinou teplotu, jedná se o další ukazatel zavzdušněného radiátoru.

Odvzdušnění je proces, kdy v radiátoru, kde by hlavně měla být horká voda, zůstaly bublinky vzduchu a ty stoupají vzhůru a brání vodě. Čím výš je váš byt položen, tím častěji bude zřejmě třeba radiátory odvzdušnit.

Odvzdušnění radiátoru je běžná záležitost, a to hlavně pokud máte radiátor s ručními výpustnými ventily. Odvzdušnění si může provést sám nájemník, ale raději se ujistěte, že tak učinil a že v prvé řadě ví, co to odvzdušnění vůbec je. Berte to jako spojení nutné prohlídky s užitečným.

Cílem kontroly je, aby měl majitel nemovitosti jistotu, že byt je v pořádku a že nájemník chápe, jak se o něj má starat. Předcházíte tak situaci, kdy vám na Vánoce bude nájemník volat, že mu nefunguje topení a kdy to přijdete vyřešit.  

Jak na odvzdušnění?

Odvzdušnění neprovádějte v bílé košili a obleku. Raději si oblečte něco pohodlného, co si případně můžete ušpinit, a mějte u sebe hadřík na utření a nějakou nádobu (někdy i kombinačky nebo šroubovák).

S hadříkem v ruce pomalu otáčejte proti směru hodinových ručiček vrchním ventilem a dávejte pozor na horký vzduch, který by vás mohl opařit. Vzduch bude syčet ven až do chvíle, kdy začne kapat voda (ze začátku vyprskávat). Ve chvíli, kdy teče ven už jen voda, je třeba ventil uzavřít po směru hodinových ručiček.

Pokud i druhý den pokus ohmatu ukáže, že topení netopí rovnoměrně, opakujte proces odvzdušnění. Pokud ani to nepomůže, zavolejte profesionála.

To hlavní, co ovšem z kontroly budete mít, bude větší jistota, že nájemník ví, co znamená odvzdušnění a dokáže ho provést i sám.

Když už budete kontrolu provádět, je dobré nájemníka upozornit, ať nestaví před topení nábytek. Zbytečně tak snižuje účinnost vytápění a zaplatí ve finále víc, než by musel.

Nezapomeňte na revizi kotle

Pokud máte na bytě plynový kotel, je třeba provést jeho revizi 1x za 3 roky.

Tady apeluji na majitele bytů, aby na kotle nezapomínali nebo využili správce bytu, který na tyto záležitosti dohlédne. V případě havárie by totiž mohlo dojít k neproplacení škodní události pojišťovnou. Pojišťovna po vás doklad o revizi kotle může vyžadovat.

Navíc doporučuji provádět 1x ročně servisní prohlídku. Taková každoroční údržba – servis snižuje spotřebu a prodlužuje životnost vašeho kotle.

Přenechali byste raději starosti s vaší nemovitostí odborníkům?
Stačí si vybrat jeden z našich balíčků!

Autor článku:

Markéta Pokorná