Hledáte nájemníka? Na co si dát pozor a kdo vám volá, když student ráno zaspí?

5.11.2020

Hledat nájemníka je zábava. Jak to? Nikdy nevíte, koho potkáte, a to hlavně ve větších městech. I v Česku žije mnoho kultur a s nimi spousta různých pohledů na bydlení. Jak v množství zájemců najít toho ideálního nájemníka? To je otázka, která mě zajímá vždy, když se uvolní nějaký byt, který mám ve správě.

Pokud už jste do svého bytu někdy hledali nájemníky sami, bez pomoci realitní agentury, tak asi znáte ten příběh. Začnete inzerovat – což ve “zkratce” znamená, že vhodně nastavíte cenu nájemného, připravíte byt na focení, vyfotíte byt a upravíte fotografie, napíšete inzerát, u některých serverů zaplatíte za inzerci a po dopisování si s možnými zájemci, absolvování několika prohlídek, na které nikdo nedojde, se konečně dostanete k tomu pravému, který má o byt skutečný zájem a taky prošel vaším schvalovacím řízením.

Já sama vždycky ráda využiju pomoci od mých kolegů z Foreigners – relokačních konzultantů, kteří se zaměřují výhradně na hledání ubytování pro jejich klienty. Většina těchto klientů (mých nájemníků) jsou cizinci. Inzerce ve spolupráci s Foreigners je ZDARMA – nejen protože jsme ze stejné firmy, ale protože to tak máme pro majitele nemovitostí nastavené.

Relokační agenti z Foreigners hledají byt dle potřeb nájemníka – lokalita, velikost, vybavení bytu, a mnoho dalšího. Už tímto postup mi odfiltrují zájemce, kterým se byt nelíbí možná podle fotky anebo nesplňoval některý z jejich dalších požadavků.

A přesně tady je potřeba se zastavit. Na magickém slovu POŽADAVKY!

Požadavky mají totiž obě strany. Majitel nemovitosti i nájemník. Jsou v podstatě jako dva kousky puzzle, které do sebe musí dobře zapadat, jinak s výsledným efektem nebude nikdo spokojen. Velmi důležité je si určit, co jsou pro vás priority a jaké vlastnosti u svého nájemníka hledáte.

Já preferuju:

• nájemníka, který se ptá, pokud něčemu nerozumí (například smlouvě)

• nájemníka, u kterého vím, proč si byt vybral  

• nájemníka, který je k dostižení na telefonu, e-mailu, který mi poskytl, a pokud zrovna není k dispozici, zavolá zpět

Vysvětlím vám, proč jsou pro mě tyto body důležité.

Řada majitelů nemovitostí, s nimiž spolupracuji, si nemovitost pořídili z toho důvodu, aby z ní měli pasivní příjem, aby v dlouhodobém měřítku zvyšovala svoji hodnotu a taky aby s ní měli co nejméně starostí.

Pokud má budoucí nájemník otázky k smlouvě, jsem si jistá, že ji četl. Tím pádem svým podpisem opravdu stvrzuje znění ve smlouvě. Navíc, díky otázkám, zjistíte, jaký je jeho záměr.

Například nedávno jsem měla jednoho zájemce, který se mě ptal na kontroly a zda budou ve skutečnosti probíhat tak často, jak to máme uvedené ve smlouvě. Tak jsem se dozvěděla, jak je pro něj důležité soukromí, a on zase ví, že pro mě je důležité, aby platil nájem včas.

Když navíc zjistím důvod, který byl pro nájemníka rozhodující při výběru bytu, je to velké plus. Preferujte klienta, který měl důležitější kritérium než jen cenu bytu. Může to být dostupnost do práce, blízkost přírody, vybavení (třeba kávovar), parkovací místo a nespočet jiných požadavků.

Posledním bodem je to, že budoucí nájemník je zastihnutelný na telefonu nebo e-mailu a aktivně reaguje. Já například když jeden den posílám smlouvu, hned přidávám poznámku, že pokud něco nebude jasné, ať se dotyčný hned ptá. Pak většinou druhý den zavolám a ověřím si tak, že e-mail viděl. Díky tomu je mi jasné, jak rychle reaguje na e-maily nebo telefony a dokážu si udělat představu, jakým kanálem nebo ve kterou dobu je lepší s ním komunikovat.


Červený signál pro mě naopak je, když:

• nájemník, který se ještě ani nenastěhoval,už v tuto chvíli má kupu problémů a připomínek

• komunikace probíhá pouze s rodiči (v případě studentů)

Možná se divíte, proč právě problémy hned na začátku pro mě svítí červeně. Je to apel především na vás jako majitele nemovitostí, kdo svůj byt pečlivě připravujete na nastěhování a váš inzerát odpovídá stavu nemovitosti – nastavte si hranice. Ano, některé věci majitel může pro nájemníka udělat, dávají smysl a byt ještě o trochu vylepší. Jen si dejte pozor, aby vás změny nestály desetitisíce, nemluvě o časové investici.

Mohlo by se pak stát, že nájemník nepochopí, že jde z vaší strany o nadstandardní jednání a “něco navíc”. Může vám pak opakovaně volat, jednou s tím, že chce větší televizi, pak ohledně nové postele a nakonec vám bude říkat, že všechno vybavení bylo levné a nedostatky mělo, už když se k vám nastěhoval. (V tom případě kvalitní fotodokumentace zachraňuje situaci.)

Jednoduše – udržujte byt v dobrém stavu. S opravami a výměnou nábytku dlouhodobě počítejte, ale nenechávejte se zahnat nájemníkem do kouta.

Pokud si nejste jistí, že s mladým nájemníkem (studentem) bude řeč, vezměte si číslo na jeho rodiče. Ovšem buďte na pozoru, pokud komunikujete pouze s rodičem. Zřejmě se totiž jedná o první stěhování jejich dcery nebo syna mimo dům rodičů. Oni o svoji ratolest pochopitelně mají strach, ale takový mladý nájemník a jeho rodič po vás pak mohou vyžadovat speciální starostlivost.

My správci ve Foreigners máme zkušenost i s telefonáty časně ráno s maminkami, kterým jejich děti neberou telefon a neodpovídají na zprávy, ačkoli už by měly být na hodině ve škole. Proto pozor na nájemníky, kteří mohou zaspat!

Přečtěte si, jak rostou nemovitosti v České republice.

Autor článku:

Markéta Pokorná