„Správa nemovitosti je výhodná pro majitele i nájemníka.“ Rozhovor s property managerkou Andreou Blažkovou

4.5.2022

Rádi byste pronajímali, ale nemáte čas ani náladu zabývat se smlouvami, opravou závad nebo možnými zapeklitostmi souvisejícími s ubytováváním cizinců? Všem, kdo své byty dají Foreigners do správy, se o ně v Brně od A až do Z postará správkyně nemovitostí Andrea Blažková. Pod palcem má v tuto chvíli cca 30 bytů. Nad kávou a croissantem jsme si s Andreou popovídali o tom, co všechno péče o nemovitosti obnaší a proč je tato služba výhodná.

Jak ses k této práci dostala a jaké jsou tvé předchozí zkušenosti?

Inzerát jsem viděla úplnou náhodou na Instragramu, kde ho v příběhu sdílela CEO Foreigners Andrea Tkačuková, se kterou se přátelím. Pozice property managera mě zaujala zejména tím, že byla částečně podobná tomu, co jsem dělala v předchozím zaměstnání. Tam jsem jako recruitment team leader zařizovala pronájmy bytů pro zaměstnance společnosti. Kromě toho jsem řešila nábor, inzerci a propagaci pozic a relokace cizinců ze třetích zemí do Česka včetně víz.

Všechny tyto zkušenosti teď mohu ve Foreigners dále využívat, protože spousta našich nájemníků jsou cizinci.

Co přesně obnáší práce Property Managera?

Jako property manager – tedy správce nemovitostí – poskytuji komplexní péči bytům, které nám majitelé svěřili. To zahrnuje vše od sepsání smlouvy, inzerce a prohlídek za pomoci relokačních konzultantů až po pravidelný dohled na nájemníky během jejich pobytu.

Funguji jako prostředník mezi majitelem nemovitosti a nájemníkem. To znamená, že jménem majitele řeším vše okolo bytu, aby s tím už neměl žádné starosti. To se týká třeba i plateb nájemného nebo oprav. Každý měsíc majiteli posílám reporty, aby měl přehled o tom, co se v bytě za uplynulé období (ne)dělo.

Jaký je rozdíl mezi prací property mangera a relokačního konzultanta?

Dá se říct, že moje práce na činnost relokačních konzultantů plynule navazuje. RCčka shání klienty do bytů, o které se starám. Chodí s nimi po prohlídkách a doporučují jim ta nejvhodnější místa pro jejich potřeby. Jakmile se klient nastěhuje, agendu si přebírám. Pokud je nájemník cizinec, řeším s ním například i potvrzení o ubytování, které potřebuje pro vízové účely.


Proč je pro majitele výhodné dávat své byty do správy?

Majitelé těží především z toho, že se o nemovitost nemusí starat, protože my ji spravujeme od A až do Z. Pro klienty je to potom snadnější hlavně co se týče jazykových bariér. Navíc když se s případnými problémy obrací na mě jako na správce, nemusí se bát, že mě nějakým způsobem “obtěžují”, což je pocit, který by mohli mít u přímé komunikace s majitelem. Nájemník má jistotu, že se může obrátit na profesionální správce, pro nějž je tato činnost to hlavní. Kdežto běžný nájemce, který byt například zdědil není tak často dostupný.

Správa nemovitosti je výhodná jak pro majitele i nájemníka.

Kdo by si měl dát byty do správy?

Všeobecně to doporučujeme především majitelům, kteří jich mají víc, popřípadě vlastní nemovitosti, které jsou lukrativnější nebo luxusní a je třeba na ně více dohlížet. Do správy se dá dát de facto každý byt a dobré je to pro všechny, kdo tomu prostě nerozumí, protože jeho expertíza je někde jinde.

Těch aspektů je víc – od právních přes daňové až po ty praktické a psychologické. Někdo na to prostě nemá čas. Například právníkovi, který klientům účtuje hodinovou sazbu 3 000 Kč/h, se nevyplatí 3 hodiny měsíčně ztratit tím, že se bude věnovat pronájmům. To už se mu více vyplatí zaplatit si cca 2 000 Kč měsíčně za správu.

Co tě na práci nejvíce baví a co je na ní naopak těžší?

Baví mě komunikovat s lidmi a organizovat věci – mám ráda strukturu. Dále se mi líbí, že to není monotónní. Přestože práce s lidmi může být občas obtížná, vždy je na tom nějaké pozitivum. Všechno mě neustále posunuje dál, učím se a rostu. Takže to, co je na tom nejtěžší, je vlastně zároveň to, co mě nejvíc baví.

Co je náročnější – komunikace s majiteli, nebo komunikace s nájemníky?

Je to případ od případu. S majiteli se ale všeobecně dorozumívá velmi dobře, zatímco nájemníci mohou být problematičtější. My pracujeme hodně s cizinci, což se může odrazit v jejich jednání – přecijen, jiný kraj, jiný mrav. Vždy se ale snažím danému klientovi přizpůsobit tak, aby byli všichni spokojení.

Kolik bytů spravuješ a jaká je jejich obsazenost?

Jako firma se celkově staráme o cca 400 bytů. Já osobně z tohoto portfolia pečuji o asi 30 bytů. Ty jsou teď všechny buď obsazené nebo v rezervaci.

Jak bys svou práci popsala pěti slovy?

Dynamická, proměnlivá, multikulturní, komunikativní, seberealizační.

Zajímá vás správa nemovitostí? Vlastníte celý komplex bytů, o který se vám nechce starat, protože máte kromě této investice ještě i práci na plný úvazek? Co všechno tato služba obnáší, se dozvíte na našich webových stránkách. Pak už se nám stačí jen ozvat.

Autor článku:

Tereza Walsbergerová